اخبار امور آموزشی - نحوه فعالیت‌های آموزشی در نیمسال اول ۱۳۹۹-۱۴۰۰

نحوه فعالیت‌های آموزشی در نیمسال اول ۱۳۹۹-۱۴۰۰

مبنای آموزش در نیمسال اول سال تحصیلی جاری، آموزش غیر حضوری بر بستر سامانه آموزش مجازی دانشگاه است اما با این حال امکان حضور دانشجویان در کلاس‌های درس حضور دارد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر جعفر قنبری عنوان کرد: با توجه به بازخوردهای گرفته شده از سوی دانشجویان عزیز و همچنین اساتید محترم، جهت فراهم نمودن رفع اشکالات درسی و بهبود یادگیری، برای دانشجویانی که علاقه‌مند هستند در کلاس‌های درس حاضر شوند، این امکان فراهم شده است که دانشجویان داوطلب طبق برنامه اعلامی توسط اساتید محترم و با رعایت الزامات بهداشتی بصورت حضوری در کلاس درس شرکت نمایند.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه افزود: تصمیمات دانشگاه تابع نظرات ستاد ملی مبارزه با کرونا است و در صورت اعلام وضعیت سفید جهت برگزاری کلیه کلاس‌ها بصورت حضوری، دانشگاه این آمادگی را دارد. از طرف دیگر، در صورت منع حضور دانشگاهیان در دانشگاه از سوی ستاد ملی کرونا، رویه آموزش مانند نیمسال قبل خواهد بود و بدون وقفه فعالیت‌های آموزشی ادامه خواهد یافت. وی افزود: به منظور جلوگیری از بروز مشکلاتی مانند قطعی کلاس‌های برخط، از سامانه دیگری نیز به موازات سامانه اصلی کلاس‌های برخط به نام BigBlueButton در نمیسال جاری بهره برداری می شود و اساتید محترم می توانند در کنار سامانه قبلی مبتنی بر Adobe Connect از سامانه جدید نیز استفاده نمایند. این سامانه نیاز به نرم افزار جانبی ندارد و صرفا مبتنی بر مرورگر وب می باشد.

دکتر قنبری در خصوص ثبت نام دانشجویان نوورود اظهار داشت: کلیه فرایندهای ثبت نام و انتخاب واحد بصورت غیر حضوری برای دانشجویان نوورود انجام خواهد شد. این دسته از دانشجویان پس از اعلام نتیجه توسط سازمان سنجش آموزش کشور، با مراجعه به وبگاه دانشگاه می توانند راهنمای ثبت نام را مشاهده و مدارک مورد نیاز را در سامانه آموزش بارگذاری نمایند. پس از تایید فرایند و مدارک توسط کارشناسان آموزش، انتخاب واحد این عزیزان انجام خواهد شد و با تخصیص نام کاربری در سامانه آموزش مجازی دانشگاه امکان شرکت در کلاس‌های برخط فراهم خواهد شد. وی افزود: با توجه به تاخیر پیش آمده در برگزاری آزمون ورودی دانشگاه‌ها و به منظور جبران زمان از دست رفته برای دانشجویان نوورود، تعداد جلسات دروس ارائه شده برای دانشجویان نوورود به ازای هر هفته بیشتر از سایر دانشجویان خواهد بود تا همه دانشجویان نمیسال جاری را همزمان به پایان برسانند. همچنین برای آشنایی این دسته از دانشجویان با محیط دانشگاه و اساتید محترم، ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، امکان حضور این عزیزان نیز در کلاس‌های درس فراهم شده است. این مورد در خصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی با تاکید بیشتری انجام خواهد شد.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه در پاسخ به نحوه برگزاری دروس عملی عنوان کرد: کلیه دروس عملی اعم از کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها در سامانه آموزش مجازی دانشگاه تعریف شده اند و اساتید محترم این دروس، بخش نظری این عناوین را بر بستر آموزش مجازی ارائه می دهند. برای برگزاری بخش عملی بصورت فشرده، هر گروه درسی طبق برنامه اعلامی توسط گروه آموزشی مربوطه، در محل دانشگاه حاضر شده و فعالیت عملی مورد نیاز آموزشی را انجام خواهند داد.

وی در پایان افزود: از کلیه دانشجویان محترم می خواهم فعالانه در کلاس‌های برخط شرکت نمایند و در صورت ایجاد پرسش، مانند کلاس‌های حضوری به طرح آن بپردازند تا با آسیب کمتری نسبت به آموزش حضوری مواجه شوند. البته اساتید محترم اغلب جلسات برخط را ضبط و منتشر می کنند اما این نکته نباید به این معنی باشد که دانشجو بی نیاز از شرکت در زمان جلسه برخط است چرا که از مزیت تعامل با استاد درس محروم خواهد بود.